Trauma hos barn och unga

Det är inte ovanligt att barn och unga med olika former av utmanande eller ovanliga beteenden också har traumatiska erfarenheter med sig i bagaget. Detta är något som jag kommit att bli alltmer medveten om under mina verksamma år, och något jag ibland tycker att vi professionella stått relativt handfallna inför. Kanske finns vetskap om barnets traumatiska erfarenheter, men personal kan tycka det är svårt att veta hur de skall arbeta med det, eller vara oroliga att göra saker värre.

Föreläsningen ger en förståelse för hur traumatiska erfarenheter påverkar och formar barn och unga utveckling. Vi går igenom vad som definierar ett trauma och vilka konsekvenser det kan få vad gäller individens tolkning av omvärlden och känsloreglering.

Utifrån denna förståelse talar jag om hur vi kan anpassa vårt bemötande och arbeta med att stärka barnets egen förmåga till känsloreglering och att hitta nya, mer adaptiva beteenden.

Fokus är på att ge verktyg och strategier för personal som möter barn och unga med traumatiska erfarenheter att stötta, trygga och hjälpa till med känsloreglering. Det kan handla om resurspersoner, lärare eller behandlingsassistenter. Forskning och erfarenhet visar att trygga stabila vuxna runt barnet är en av de viktigaste faktorerna för att kompensera för trauma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *